
Zaventem airport - zaterdagochtend 05.45 - wachtend op het vliegtuig - Omdat ik absoluut niet het risico wou lopen dat ik me zou overslapen, wat een catastrofe zou zijn, heb ik de nacht doorgebracht in de luchthaven. De check-in startte om 4.30, het vliegtuig gaat de lucht in om 06.30. Ik had al ;eteen een probleem aan de check-in, dat begint goed. Omdat ik mijn slaapzak aan mijn rugzak bevestigd had, geraakte die niet netjes in de grijze bak waar de bagage in gelegd wordt om naar het vliegtuig te versturen. Na wat onderhandelen -"Ga snel een sportzak kopen om je slaapzak in te steken", zei de check-in bediende, hebben ze uiteindelijk mijn slaapzak als afzonderlijk bagagestuk ingecheckt. Ik hoop hem terug te zien in Seoul.
.
Frankfurt - 11.20 - wachtend op het signaal dat er kan opgestegen worden - Bijna opstijgen. Een zestal uur vliegen vermoed ik. Van alle luchtvaartmaatschappijen waar ik reeds mee meegevlogen heb heeft Qatar Airways de mooiste airhostessen. Het zijn net Aziatische gebeeldhouwde kunstwerkjes. Ik ga mijn horloge alvast twee uur vooruit zetten, we vliegen doorheen twee tijdszones. Dat geeft dat ik later in Doha arriveer dan ik gedacht had.
.
13.55 - Qatar tijd - Twee minuten na opstijgen verschijnt op de schermen de richting waar Mekka zich bevind. Voorlopig zie ik nog niemand een gebedstapijt bovenhalen.
.
14.30 - Qatar tijd - Om de paar minuten wordt aangegeven in welke richting Mekka zich bevind en hoever we ervan verwijderd zijn. Zit ik hier wel op het juiste vliegtuig of zitten er vetrtegenwoordigers van de Taliban aan boord ? Elke zitplaats is uitgerust met hoofdtelefoons waar een behoorlijke kwaliteit muziek uitkomt. Kanalen 5 en 6 zijn voor gevorderde moslims, maar al snel heb ik kanal 13 gevonden, en op de maat ven golden rock klassiekers vliegen we momenteel boven Oostenrijk. Ik voel niet eens dat ikaan het vliegen ben. Houden zo. Het vliegtuig is een moderne Airbus 330. Een veertigtal rijen, acht zitjes per rij. Twee grote motoren. Naar Seoul hoop ik eens in eentje met vier motoren te zitten.
.
16.00 - we vliegen over de turkse west kust
.
16.30 - bevinden ons op een hondertal km. van Pamukkale
.
17.30 - We vliegen Saoudi-Arabie binnen, geboorteland van Osama Bin Laden.
.
19.25 - Na een perfecte vlucht land het vliegtuig in Doha, veel later evenwel dan ik verwacht had. Daar komt dan nog bij dat de vlucht naar Seoul twee uur vervroegd is, en dat maakt dat ik helaas geen tijd heb om de hoofstad te bezoeken. Qatar zal dus niet toegevoegd worden aan mijn erelijst. In de plaats ben ik een reuzehamburger aan het verorberen, met bijpassende cola, wat me 25 eenheden Qatar geld kost, schijnt een zevental dollar te zijn. Leve mijn visa kaart, een groot gemak als je ver van huis bent. Ik ga mijn tweede slapeloze nacht tegemoet. Op mijn laatste nieuw aangepaste ticket met vluchtinformatie lees ik dat we eerst zowaar naar China vliegen (naar Shangai), om daar een tussenstop te maken. Brussel - Frankfurt- Doha - Shangai - Seoul. Heb een gans weekend doorgebracht in vliegtuigen en luchthavens. Van Doha zelfs geen glimp opgevangen. Ik zat midden in het vliegtuig en na landing was het hier al pikdonker. Er lopen hier enkele arabieren rond met zo'n hoofddoek rond hun hoofd. Gemakkelijk als ze willen helpen afwassen, dan hebben ze altijd een hoofddoek bij de hand. Straks terug de lucht in, voor wat de langste vlucht in mijn nog jonge leven gaat worden : meer dan tien uur vliegen.
.
23.30 - en ik ben weer aan boord van een Qatar Airways boeing 330 - Dan kan ik vannacht verder kijken naar de natuurdocumentaires. Iedere stoel heeft een tv-tje waar je een ruime keuze van films en documentaires mee kunt bekijken. 95 % van de passagiers bestaat uit spleetoogjes. Nu ben ik echt in Azie aanbeland. Grappig taaltje, dat Koreaans.
.
23.45 - Osaka ?? Eerst zouden ze rechtstreeks naar Seoul vliegen, dan zouden ze dat doen via Shangai, en nu hebben ze beslist dat ze eerst naar Osaka (in Japan) vliegen. Rare mensen die spleetogen. Ik zie ons straks nog landen in Australie als de piloot zijn gps verkeerd instelt.
.
00.12 - Doha tijd - En inderdaad, excact twee minuten na het opstijgen verschijnt er op het scherm in welke richting Mekka zich bevind. En dat in een vliegtuig vol met spleetogen op weg naar Japan. Ik heb ijn horloge terug zes uur verder gedraaid. We vliegen immers tegen hoge snelheid de ochtend tegemoet. Op mijn horloge staat nu de Koreaanse tijd, dat is 6.30 's ochtends, terwijl het zonet in Doha nog middernacht was en het in Belgie nu 22.30 is. En intussen heb ik sinds donderdagnacht niet meer geslapen, wat de komende 15 uur ook niet zal gebeuren. In vliegtuigen kan ik immers niet slapen. Ik begin het besef van tijd wat te verliezen, maar dat geeft niet, ik ben immers in holliday. Zolang ik deze maand maar geen vliegtuig mis ergens onderweg is het al goed. Anders een telefoontje naar Colruyt : "Danny, I have a problem."
.
07.30 - Koreaanse tijd - Japans eten opgediend gekregen. Normaal eet ik alles, maar dit ziet er toch redelijk eigenaardig uit. Rijst, vlees en erwten ken ik ook, maar die groene slierten (een soort noedels ?) zijn me al minder bekend. Daarbij drie tubes met en pikante onsmakelijke brij om er over te gooien, wat hier door de spleetoogjes aan hun geslurp te horen door hen met veel genoegen naar binnen gewerkt wordt. Als dessert wordt het nog eigenaardiger : een felroze spons die naar plastiek smaakt, en daarbij iets wat ik niet anders kan omschrijven als de ingewanden van een of ander kruipend insekt. Ik heb niet veel gegeten. Ze zullen in Japan wel een Mc Donalds hebben zeker ?
.
14.00 - Koreaanse tijd - We hangen ergens boven China denk ik, al acht uur aan het vliegen. Net ontbijt gekregen.
.
14.45 - Na acht en een half uur geland in Osaka. De landingsbaan ligt op amper tien meter van ded zee verwijderd. Als de piloot zich wat vergist dan komt die zwemvest toch nog van pas. Ik heb mijn vliegrecord van negen uur (gevestigd toen ik in 2003 naar Afrika vloog) dus niet verbeterd.
.
16.00 - Final destination (is ook de naam van een film waarin heel wat vliegtuigen neerstorten) Seoul. Na een reis die me vrijwel naar de andere kant van de planeet bracht, gaan we nu opstijgen met als bestemming Seoul, anderhalf uur vliegen.
.
16.12 - We zijn 5872 mijl verwijderd van Mekka meld het scherm.
.
16.30 - Etenstijd. Rijst met iets dat naar vis smaakt. Het Aziatische eten gaat wel effe wennen worden.
.
17.05 - Ik vlieg het Koreaanse luchtruim binnen. Ik vermoed dat Eunsook en Junghwa eveneens onderweg zijn naar de luchthaven. Temperatuur in Korea : vier graden celcius.
.
17.45 - Seoul, here we are. Op de muziek van Oasis die door mijn hoofdtelefoon klinkt, en op 5312 mijl van Mekka verwijderd, zweeft het vliegtuig rustig naar de landingsbaan. De voorbije twee dagen ben ik fan geworden van Qatar Airways. Moderne vliegtuigen en uitstekende service. In Europa gaat mijn voorkeur uit naar Lufthansa.
.
Frankfurt - 11.20 - wachtend op het signaal dat er kan opgestegen worden - Bijna opstijgen. Een zestal uur vliegen vermoed ik. Van alle luchtvaartmaatschappijen waar ik reeds mee meegevlogen heb heeft Qatar Airways de mooiste airhostessen. Het zijn net Aziatische gebeeldhouwde kunstwerkjes. Ik ga mijn horloge alvast twee uur vooruit zetten, we vliegen doorheen twee tijdszones. Dat geeft dat ik later in Doha arriveer dan ik gedacht had.
.
13.55 - Qatar tijd - Twee minuten na opstijgen verschijnt op de schermen de richting waar Mekka zich bevind. Voorlopig zie ik nog niemand een gebedstapijt bovenhalen.
.
14.30 - Qatar tijd - Om de paar minuten wordt aangegeven in welke richting Mekka zich bevind en hoever we ervan verwijderd zijn. Zit ik hier wel op het juiste vliegtuig of zitten er vetrtegenwoordigers van de Taliban aan boord ? Elke zitplaats is uitgerust met hoofdtelefoons waar een behoorlijke kwaliteit muziek uitkomt. Kanalen 5 en 6 zijn voor gevorderde moslims, maar al snel heb ik kanal 13 gevonden, en op de maat ven golden rock klassiekers vliegen we momenteel boven Oostenrijk. Ik voel niet eens dat ikaan het vliegen ben. Houden zo. Het vliegtuig is een moderne Airbus 330. Een veertigtal rijen, acht zitjes per rij. Twee grote motoren. Naar Seoul hoop ik eens in eentje met vier motoren te zitten.
.
16.00 - we vliegen over de turkse west kust
.
16.30 - bevinden ons op een hondertal km. van Pamukkale
.
17.30 - We vliegen Saoudi-Arabie binnen, geboorteland van Osama Bin Laden.
.
19.25 - Na een perfecte vlucht land het vliegtuig in Doha, veel later evenwel dan ik verwacht had. Daar komt dan nog bij dat de vlucht naar Seoul twee uur vervroegd is, en dat maakt dat ik helaas geen tijd heb om de hoofstad te bezoeken. Qatar zal dus niet toegevoegd worden aan mijn erelijst. In de plaats ben ik een reuzehamburger aan het verorberen, met bijpassende cola, wat me 25 eenheden Qatar geld kost, schijnt een zevental dollar te zijn. Leve mijn visa kaart, een groot gemak als je ver van huis bent. Ik ga mijn tweede slapeloze nacht tegemoet. Op mijn laatste nieuw aangepaste ticket met vluchtinformatie lees ik dat we eerst zowaar naar China vliegen (naar Shangai), om daar een tussenstop te maken. Brussel - Frankfurt- Doha - Shangai - Seoul. Heb een gans weekend doorgebracht in vliegtuigen en luchthavens. Van Doha zelfs geen glimp opgevangen. Ik zat midden in het vliegtuig en na landing was het hier al pikdonker. Er lopen hier enkele arabieren rond met zo'n hoofddoek rond hun hoofd. Gemakkelijk als ze willen helpen afwassen, dan hebben ze altijd een hoofddoek bij de hand. Straks terug de lucht in, voor wat de langste vlucht in mijn nog jonge leven gaat worden : meer dan tien uur vliegen.
.
23.30 - en ik ben weer aan boord van een Qatar Airways boeing 330 - Dan kan ik vannacht verder kijken naar de natuurdocumentaires. Iedere stoel heeft een tv-tje waar je een ruime keuze van films en documentaires mee kunt bekijken. 95 % van de passagiers bestaat uit spleetoogjes. Nu ben ik echt in Azie aanbeland. Grappig taaltje, dat Koreaans.
.
23.45 - Osaka ?? Eerst zouden ze rechtstreeks naar Seoul vliegen, dan zouden ze dat doen via Shangai, en nu hebben ze beslist dat ze eerst naar Osaka (in Japan) vliegen. Rare mensen die spleetogen. Ik zie ons straks nog landen in Australie als de piloot zijn gps verkeerd instelt.
.
00.12 - Doha tijd - En inderdaad, excact twee minuten na het opstijgen verschijnt er op het scherm in welke richting Mekka zich bevind. En dat in een vliegtuig vol met spleetogen op weg naar Japan. Ik heb ijn horloge terug zes uur verder gedraaid. We vliegen immers tegen hoge snelheid de ochtend tegemoet. Op mijn horloge staat nu de Koreaanse tijd, dat is 6.30 's ochtends, terwijl het zonet in Doha nog middernacht was en het in Belgie nu 22.30 is. En intussen heb ik sinds donderdagnacht niet meer geslapen, wat de komende 15 uur ook niet zal gebeuren. In vliegtuigen kan ik immers niet slapen. Ik begin het besef van tijd wat te verliezen, maar dat geeft niet, ik ben immers in holliday. Zolang ik deze maand maar geen vliegtuig mis ergens onderweg is het al goed. Anders een telefoontje naar Colruyt : "Danny, I have a problem."
.
07.30 - Koreaanse tijd - Japans eten opgediend gekregen. Normaal eet ik alles, maar dit ziet er toch redelijk eigenaardig uit. Rijst, vlees en erwten ken ik ook, maar die groene slierten (een soort noedels ?) zijn me al minder bekend. Daarbij drie tubes met en pikante onsmakelijke brij om er over te gooien, wat hier door de spleetoogjes aan hun geslurp te horen door hen met veel genoegen naar binnen gewerkt wordt. Als dessert wordt het nog eigenaardiger : een felroze spons die naar plastiek smaakt, en daarbij iets wat ik niet anders kan omschrijven als de ingewanden van een of ander kruipend insekt. Ik heb niet veel gegeten. Ze zullen in Japan wel een Mc Donalds hebben zeker ?
.
14.00 - Koreaanse tijd - We hangen ergens boven China denk ik, al acht uur aan het vliegen. Net ontbijt gekregen.
.
14.45 - Na acht en een half uur geland in Osaka. De landingsbaan ligt op amper tien meter van ded zee verwijderd. Als de piloot zich wat vergist dan komt die zwemvest toch nog van pas. Ik heb mijn vliegrecord van negen uur (gevestigd toen ik in 2003 naar Afrika vloog) dus niet verbeterd.
.
16.00 - Final destination (is ook de naam van een film waarin heel wat vliegtuigen neerstorten) Seoul. Na een reis die me vrijwel naar de andere kant van de planeet bracht, gaan we nu opstijgen met als bestemming Seoul, anderhalf uur vliegen.
.
16.12 - We zijn 5872 mijl verwijderd van Mekka meld het scherm.
.
16.30 - Etenstijd. Rijst met iets dat naar vis smaakt. Het Aziatische eten gaat wel effe wennen worden.
.
17.05 - Ik vlieg het Koreaanse luchtruim binnen. Ik vermoed dat Eunsook en Junghwa eveneens onderweg zijn naar de luchthaven. Temperatuur in Korea : vier graden celcius.
.
17.45 - Seoul, here we are. Op de muziek van Oasis die door mijn hoofdtelefoon klinkt, en op 5312 mijl van Mekka verwijderd, zweeft het vliegtuig rustig naar de landingsbaan. De voorbije twee dagen ben ik fan geworden van Qatar Airways. Moderne vliegtuigen en uitstekende service. In Europa gaat mijn voorkeur uit naar Lufthansa.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten